nederlandse vereniging voor jeugdforensische gedragsdeskundigen

 

European Association for Forensic Child & Adolescent Psychiatry, Psychology &
other involved professions - The Netherlands

 

Studiedagen 2025

 

Accreditatie

Voor onze studiedagen vragen wij accreditatie aan bij de volgende kwaliteitsregisters:

  • NIP
  • NVO
  • FGzPT
  • SKJ (HBO-professionals)
  • NVvP

Vanuit de verschillende kwaliteitsregisters worden er verschillende eisen gesteld betreffende de accreditatie. Samengevat betekent dit het volgende voor onze studiedagen:

  • Bij de studiedagen wordt er 100% aanwezigheid verwacht. 
  • Bij de digitale studieochtenden geldt een inloop tussen 09:00 - 09:15 uur.
  • Om 09:15 uur wordt de eerste link naar het accreditatieformulier ochtendregistratie gedeeld. Dit formulier dient volledig ingevuld te worden, indien de gegevens niet correct zijn ingevuld, kan er geen accreditatie worden toegekend. Check de ingevulde gegevens goed, voordat u op verzenden drukt. Wanneer je later inlogt dan 09:15 uur is de link naar het accreditatieformulier niet meer zichtbaar. De link wordt om 09:30 uur verwijderd. 
  • Om 12:15 wordt de tweede link naar het accreditatieformulier middagregistratie gedeeld. Dit formulier dient tevens volledig ingevuld te worden, indien de gegevens niet correct zijn ingevuld, kan er geen accreditatie worden toegekend. Check de ingevulde gegevens goed, voordat u op verzenden drukt. De link wordt om 12:30 uur verwijderd. 
  • Gedurende de digitale studiedagen kan een pop-up verschijnen waarin wordt gevraagd of de deelnemer nog live kijkt. Hier dient actief op gereageerd te worden. Dit betekend dat wanneer er niet gereageerd wordt er geen accreditatiepunten kunnen worden toegekend. 
  • Gedurende de digitale studiedagen zullen er diverse poll vragen gesteld worden. Op deze poll vragen dient actief gereageerd te worden. Dit betekend dat wanneer er niet gereageerd wordt er geen accreditatiepunten kunnen worden toegekend. 

Wil je meer informatie over de accreditatieeisen per kwaliteitsregister? Kijk dan op de volgende websites: 


Strenger straffen of beter behandelen in het forensisch jeugdveld

Datum: 10 februari 2025

Tijdstip: 09:00 - 16:00 uur

Locatie: Hogeschool Utrecht

Dagvoorzitters: Mohini Awadhpersad en prof. dr. Eva Mulder

Kosten: Deelname is voor leden gratis, niet-leden € 75,- en studenten € 15,-. Gelieve het bedrag voor 3 februari 2025 over te maken op rekeningnummer: NL69INGB0007904666 t.n.v. EFCAP-NL te Bemmel.

Schrijf je hier in voor de studiedag. 

Deze studiedag staat in het teken van ‘de’ forensische doelgroep: wie zijn deze jongeren en moeten we inzetten op straffen of behandelen? Kunnen we eigenlijk wel spreken van één doelgroep? Het kabinet heeft aangekondigd de straffen voor jongeren tussen 14 en 16 jaar te willen verhogen. Tegelijkertijd wordt JeugdzorgPlus afgebouwd. Deze twee landelijke ontwikkelingen roepen vragen op. Waar komen jongeren met delictgedrag terecht, die voorheen in JeugdzorgPlus kwamen? Over welke jongeren hebben we het eigenlijk, en wat weten we over wat (niet) werkt voor wie? Wat hebben deze jongeren nodig voor een goede toekomst? Hoe bieden we nabijheid en blijven we in verbinding met jongeren met een crimineel netwerk? Wat betekent dit alles voor het (boven)regionale zorgaanbod?

Tijdens deze studiedag leren we van experts in lezingen en workshops en gaan we met elkaar in gesprek. Vanuit verschillende perspectieven; wetenschap, medewerkers in de jeugdhulp en forensische (jeugd)zorg, beleidsmakers en ervaringsdeskundigen. Samen bepalen we wat de volgende stap zou moeten zijn. Laat je inspireren en praat mee!

 

Programma:

09.00-09:30         Inloop 

09:30-09:40         Welkom door dagvoorzitters Mohini Awadhpersad en prof. dr. Eva Mulder

09:40-10:15       Keynote dr. Linda Gerits: Verschil maken is (niet) zo moeilijk

10:15-10:50       Keynote prof. dr. Jessica Asscher: Effectiviteit van justitiële interventies voor jeugdigen

10:50-11.15         Koffie/theepauze

11.15-12:00         Paneldiscussie met onder andere keynote spreker, vertegenwoordiger specialistische jeugdhulpaanbieder, ervaringsdeskundige

12:00-13:30         Lunchpauze

13:30-14.30         Workshops

14.30-16:00         Ontwerpsessies over jongeren met een forensisch profiel in jeugdhulp en strafrechtelijk Kader

Onder begeleiding van gespreksleiders buigen we ons over de vraag hoe we zorgen voor een passend aanbod voor jongeren uit ‘de forensische doelgroep’. Daarbij kijken we naar de jeugdhulp en strafrechtelijk kader; wie zijn deze jongeren, wat hebben ze nodig, hoe vinden we balans tussen autonomie en veiligheid, tussen straf en behandeling. Het gesprek wordt gevoerd in de context van de afbouw van JeugdzorgPlus, het ontstaan van open, kleinschalige voorzieningen, en de toename van het aantal jongeren in de JJI’s.

16.00-17.00         Afsluiting en borrel

 

Workshops:

1. Muren breken, verbindingen bouwen: relationele beveiliging in de praktijk

Dr. Fleur Souverein, post doc Erasmus Universiteit Rotterdam, Academische Werkplaats Risicojeugd, Ervaringsdeskundige jeudige

Vrijheidsbeneming is omgeven met dilemma’s: om de samenleving te beschermen is het soms nodig om jongeren (tijdelijk) in diens vrijheid te beperken, maar dit kan op gespannen voet staan met wat jongeren nodig hebben om zich positief te ontwikkelen. In deze workshop onderzoeken we met elkaar wat relationele beveiliging is en welke mogelijkheden dit biedt, wat de grenzen zijn van relationele beveiliging en hoe verschillende dimensies van relationele beveiliging in balans met fysieke en procedurele beveiliging toegepast kunnen worden, aansluitend bij elke individuele jongere.

 

2. Wat moeten we weten over hersentrauma voor straffen en behandelen van jeugdigen?

Prof. dr. Maaike Kempes, bijzonder hoogleraar Forensische neuropedagogiek

In de afgelopen jaren toont wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker aan dat er een verband bestaat tussen hersenfunctie, cognitieve stoornissen en delictgedrag. Hoofdtrauma komt bij jeugdige adolescenten veel voor en met name onder de groep die delict gedrag vertoond en verslavende middelen gebruikt. Hoewel hoofdtrauma gerelateerd kan zijn aan delictgedrag is het ook belangrijk dit te onderkennen als er geen delictgedrag is. De cognitieve beperkingen die vaak het gevolg zijn van hoofdtrauma maken dat coventionele interventies, zoals cognvitieve gedragstherapie minder of niet effectief zijn. In deze workshop ga ik nader in om de meerwaarde van neurokennis voor diganostiek en behandeling van jongeren met en zonder delictgedrag.

 

3. Belang van behandeling voor jeugdigen in het forensisch veld

Sophie Derks, gedragswetenschapper JJI Lelystad, Marcella Petrarka, gestalt therapeut, Ervaringsdeskundige jongere

In deze workshop wordt met een ervaringsdeskundige ingegaan op het belang van behandeling voor jeugdigen in het forensische veld. De PIJ-maatregel komt aan bod en welke behandelingen in de JJI aangeboden worden. Een ervaringsdeskundige vertelt over eigen ervaringen met behandeling in strafrechtelijk kader, en hoe dit heeft geholpen om recidive en risico te verminderen.

 

4. De forensische doelgroep: Wat werkt, waar, voor wie?

Dr. Tijs Jambroes, kinder – en jeugdpsychiater De Waag, iHub Onderwijs en Familiezorg

 In deze workshop gaan we aan de hand van verschillende casussen op zoek naar de juiste behandeling in de juiste setting voor jongeren met ‘forensische problematiek’. We kijken zowel naar de jeugdhulp als het strafrechtelijk kader en zoomen in op de vraag: wat werkt? En wat vraagt dit van de setting waarin een jongere zich bevindt?