nederlandse vereniging voor jeugdforensische gedragsdeskundigen
Voor onze studiedagen vragen wij accreditatie aan bij de volgende kwaliteitsregisters:
Vanuit de verschillende kwaliteitsregisters worden er verschillende eisen gesteld betreffende de accreditatie. Samengevat betekent dit het volgende voor onze studiedagen:
Wil je meer informatie over de accreditatieeisen per kwaliteitsregister? Kijk dan op de volgende websites:
Congresmiddag EFCAP & Forensische Sectie NIP.
Datum: 21 november 2025
Tijdstip: 12:00 - 17:00 uur
Locatie: Social Impact Factory, Utrecht
Kosten: Voor leden gratis, voor niet leden €150,- en student-leden €150,-.
Accreditatie wordt aangevraagd bij de NvvP, NIP-kind en jeugd, NVO, SKJ en FGzPt.
Schrijf je hier in voor deze online studieochtend
Op het kantelpunt: Forensisch perspectief van jongeren - de kracht van het Alternatieve Model voor Persoonlijkheidsstoornissen als sleutel tot vroegtijdige herkenning en behandeling
Wat gebeurt er als de persoonlijkheidsontwikkeling van jongeren uit balans raakt? En hoe kunnen we deze ontwikkeling tijdig herkennen en begrijpen – juist in een forensische context? Tijdens deze studiemiddag zoomen we in op de waarde van het Alternatieve Model voor Persoonlijkheidsstoornissen in de diagnostiek en behandeling van jongeren met politiecontact. Dit model biedt handvatten voor een ontwikkelingsgerichte kijk op persoonlijkheidsproblematiek, waarmee professionals risico’s eerder kunnen signaleren en beter kunnen interveniëren.
We starten met middag met een keynote van Prof. dr. Joost Hutsebaut, die het Alternatieve Model toelicht als vernieuwend, met een praktisch toepasbaar kader, ook binnen de forensische context. Hij laat zien hoe het model helpt om onderliggende persoonlijkheidsdynamieken bij jongeren vroegtijdig in beeld te brengen.
Aan het einde van de middag neemt Prof. Dr. Christian Keysers ons mee in de werking van het empathisch brein. In zijn lezing betoogt hij dat empathie geen vaststaand gegeven is, maar een trainbare vaardigheid – ook bij jongeren met antisociaal gedrag.
Tussen beide keynotes door zijn er interactieve workshops waarin de vier centrale bouwstenen van het Alternatieve Model - identiteit, zelfsturing, empathie en intimiteit- concreet worden gemaakt. Wetenschappers en praktijkprofessionals laten zien hoe deze thema’s zichtbaar worden in diagnostiek en behandeling, en welke interventies bijdragen aan herstel en perspectief.
Deze middag biedt een unieke kans om actuele kennis op te doen over de relatie tussen persoonlijkheidsontwikkeling en delinquent gedrag. Je maakt kennis met vernieuwde diagnostische modellen, ontwikkelingsgerichte behandelstrategieën en collega’s uit het werkveld met wie je ervaring en inzichten kunt uitwisselen in een inspirerende omgeving!
Datum: 1 september 2025
Tijdtip: 09.00 – 12.30 uur
Locatie: Online via Zoom
Dagvoorzitter: Annemiek Harder
Kosten: Voor leden gratis, voor niet leden €30,- en student-leden €5,-.
Accreditatie wordt aangevraagd bij NVvP, FGzP(t), NVO, NIP en SKJ.
Inschrijven: Schrijf je hier in voor deze online studieochtend.
Op de studiedag van februari 2025 concludeerden we dat de behandeling van verslavingsproblematiek binnen de forensische jeugdzorg vaak onderbelicht blijft. Dit terwijl middelenmisbruik een duidelijke criminogene factor is en een groot risico vormt op terugval in delictgedrag. Om een effectief (behandel)beleid neer te zetten, is actuele kennis essentieel: welke middelen spelen anno 2025 een rol onder jongeren, wat zijn de effecten, en hoe integreren we behandeling van verslavingsproblematiek succesvol binnen de forensische jeugdzorg?
Tijdens deze studieochtend zoomen we in op deze vragen – en nog veel meer. Deskundigen op het gebied van verslaving delen hun kennis en ervaring. Doe mee en verdiep je in dit cruciale thema!
Programma
9.00 - 9.10 uur Opening – prof. dr. Annemiek Harder
9.10 - 9.50 uur Getting out of the joint: Cognitive bias modification and the treatment of
substance use with detained young offenders.
Dr. Hans van der Baan
Hans van der Baan werkt als docent ontwikkelingspsychologie voor de Universiteit van Amsterdam en is in april 2025 gepromoveerd op een onderzoek naar de toepassing van Cognitieve bias modificatie als kortdurende behandelinterventie in de jeugdforensische centra. Ook heeft hij in zijn onderzoek stilgestaan bij de voorwaarden die noodzakelijk zijn om jongeren in detentie te laten meedoen aan een behandelinterventie voor verslavingsproblematiek.
9.50 - 10.30 uur Ontwikkeling in de verslavingsgeneeskunde en –zorg: wat moeten weten
Youssef el Markhouse
Youssef el Markhous werkt als preventiedeskundige en projectleider nicotine bij Jellinek, dé expert in middelengebruik, preventie en verslaving. Youssef el Markhous is orthopedagoog en heeft gewerkt als straatcoach. Hij neemt ons mee in de (snelle) ontwikkelingen in de verslavingszorg en wat we hierover als professionals in de forensische jeugdzorg moeten weten om onze jongeren te motiveren.
10.30 - 10.50 uur Pauze
10:50 - 11.30 uur Dubbele diagnose: een casusbespreking in interviewvorm
Christina Sonneborn
Psychiater Christina Sonneborn wordt geïnterviewd over haar werk, zowel bij de Catamaran, een instelling voor forensische jeugd- en orthopsychiatrie als bij Novadic Kentron. Bij Novadic Kentron is Christina naast behandelaar hoofd van het programma duale problematiek. We zullen een illustratieve casus bespreken.
11.30 - 12.10 uur Geïntegreerde behandeling van dubbele diagnose in verslavingszorg en
psychiatrie
Arjen Neven
Arjen Neven is psychiater en werkzaam als behandelaar en opleider forensische psychiatrie (keuzestage) bij Fivoor. Hij werkt bij het Centrum Dubbele Problematiek van Parnassia. In de presentatie zal hij uitleg geven over het samengaan van stoornissen in middelengebruik en andere psychiatrische aandoeningen (dubbele diagnose) en waarom dit zo vaak voorkomt. Daarnaast zal het gaan over het geïntegreerd behandelen van dubbele diagnose en de voor- en nadelen van een behandeling in verplicht kader.
12.10 - 12.15 uur Einde studieochtend
Datum: 10 februari 2025
Tijdstip: 09:00 - 16:00 uur
Locatie: Hogeschool Utrecht
Dagvoorzitters: Mohini Awadhpersad en prof. dr. Eva Mulder
Kosten: Deelname is voor leden gratis, niet-leden € 75,- en studenten € 15,-. Gelieve het bedrag voor 3 februari 2025 over te maken op rekeningnummer: NL69INGB0007904666 t.n.v. EFCAP-NL te Bemmel.
Schrijf je hier in voor de studiedag.
Deze studiedag staat in het teken van ‘de’ forensische doelgroep: wie zijn deze jongeren en moeten we inzetten op straffen of behandelen? Kunnen we eigenlijk wel spreken van één doelgroep? Het kabinet heeft aangekondigd de straffen voor jongeren tussen 14 en 16 jaar te willen verhogen. Tegelijkertijd wordt JeugdzorgPlus afgebouwd. Deze twee landelijke ontwikkelingen roepen vragen op. Waar komen jongeren met delictgedrag terecht, die voorheen in JeugdzorgPlus kwamen? Over welke jongeren hebben we het eigenlijk, en wat weten we over wat (niet) werkt voor wie? Wat hebben deze jongeren nodig voor een goede toekomst? Hoe bieden we nabijheid en blijven we in verbinding met jongeren met een crimineel netwerk? Wat betekent dit alles voor het (boven)regionale zorgaanbod?
Tijdens deze studiedag leren we van experts in lezingen en workshops en gaan we met elkaar in gesprek. Vanuit verschillende perspectieven; wetenschap, medewerkers in de jeugdhulp en forensische (jeugd)zorg, beleidsmakers en ervaringsdeskundigen. Samen bepalen we wat de volgende stap zou moeten zijn. Laat je inspireren en praat mee!
Programma:
09.00-09:30 Inloop
09:30-09:40 Welkom door dagvoorzitters Mohini Awadhpersad en prof. dr. Eva Mulder
09:40-10:15 Keynote dr. Linda Gerits: Verschil maken is (niet) zo moeilijk
10:15-10:50 Keynote prof. dr. Jessica Asscher: Effectiviteit van justitiële interventies voor jeugdigen
10:50-11.15 Koffie/theepauze
11.15-12:00 Paneldiscussie met onder andere keynote spreker, vertegenwoordiger specialistische jeugdhulpaanbieder, ervaringsdeskundige
12:00-13:30 Lunchpauze
13:30-14.30 Workshops
14.30-16:00 Ontwerpsessies over jongeren met een forensisch profiel in jeugdhulp en strafrechtelijk Kader
Onder begeleiding van gespreksleiders buigen we ons over de vraag hoe we zorgen voor een passend aanbod voor jongeren uit ‘de forensische doelgroep’. Daarbij kijken we naar de jeugdhulp en strafrechtelijk kader; wie zijn deze jongeren, wat hebben ze nodig, hoe vinden we balans tussen autonomie en veiligheid, tussen straf en behandeling. Het gesprek wordt gevoerd in de context van de afbouw van JeugdzorgPlus, het ontstaan van open, kleinschalige voorzieningen, en de toename van het aantal jongeren in de JJI’s.
16.00-17.00 Afsluiting en borrel
Workshops:
1. Muren breken, verbindingen bouwen: relationele beveiliging in de praktijk
Dr. Fleur Souverein, post doc Erasmus Universiteit Rotterdam, Academische Werkplaats Risicojeugd, Ervaringsdeskundige jeudige
Vrijheidsbeneming is omgeven met dilemma’s: om de samenleving te beschermen is het soms nodig om jongeren (tijdelijk) in diens vrijheid te beperken, maar dit kan op gespannen voet staan met wat jongeren nodig hebben om zich positief te ontwikkelen. In deze workshop onderzoeken we met elkaar wat relationele beveiliging is en welke mogelijkheden dit biedt, wat de grenzen zijn van relationele beveiliging en hoe verschillende dimensies van relationele beveiliging in balans met fysieke en procedurele beveiliging toegepast kunnen worden, aansluitend bij elke individuele jongere.
2. Wat moeten we weten over hersentrauma voor straffen en behandelen van jeugdigen?
Prof. dr. Maaike Kempes, bijzonder hoogleraar Forensische neuropedagogiek
In de afgelopen jaren toont wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker aan dat er een verband bestaat tussen hersenfunctie, cognitieve stoornissen en delictgedrag. Hoofdtrauma komt bij jeugdige adolescenten veel voor en met name onder de groep die delict gedrag vertoond en verslavende middelen gebruikt. Hoewel hoofdtrauma gerelateerd kan zijn aan delictgedrag is het ook belangrijk dit te onderkennen als er geen delictgedrag is. De cognitieve beperkingen die vaak het gevolg zijn van hoofdtrauma maken dat coventionele interventies, zoals cognvitieve gedragstherapie minder of niet effectief zijn. In deze workshop ga ik nader in om de meerwaarde van neurokennis voor diganostiek en behandeling van jongeren met en zonder delictgedrag.
3. Belang van behandeling voor jeugdigen in het forensisch veld
Sophie Derks, gedragswetenschapper JJI Lelystad, Marcella Petrarka, gestalt therapeut, Ervaringsdeskundige jongere
In deze workshop wordt met een ervaringsdeskundige ingegaan op het belang van behandeling voor jeugdigen in het forensische veld. De PIJ-maatregel komt aan bod en welke behandelingen in de JJI aangeboden worden. Een ervaringsdeskundige vertelt over eigen ervaringen met behandeling in strafrechtelijk kader, en hoe dit heeft geholpen om recidive en risico te verminderen.
4. De forensische doelgroep: Wat werkt, waar, voor wie?
Dr. Tijs Jambroes, kinder – en jeugdpsychiater De Waag, iHub Onderwijs en Familiezorg
In deze workshop gaan we aan de hand van verschillende casussen op zoek naar de juiste behandeling in de juiste setting voor jongeren met ‘forensische problematiek’. We kijken zowel naar de jeugdhulp als het strafrechtelijk kader en zoomen in op de vraag: wat werkt? En wat vraagt dit van de setting waarin een jongere zich bevindt?